Elever på Hetland vgs gjør nye NDLA bedre

Edward Hermansen tester det nye designet og blir veiledet av Tormod Nordsletten

Edward Hermansen tester det nye designet og blir veiledet av Tormod Nordsletten fra Netlife Research. Edward mener det fremdeles er litt småting som kan bli bedre i det nye designet.

Fem elever ved Hetland vgs tok vurderingshatten på da de fikk i oppdrag å brukerteste nytt design på ndla.no.

Tekst og foto: Vibeke Klungland Opheim, Åkrehamn vgs/NDLA

Førsteårselevene ved Medier og kommunikasjon på Hetland vgs er en del av pilotklasseprosjektet til Nasjonal digital læringsarena (NDLA), og er noen av de første som får teste det nye brukergrensesnittet på fremtidens læremidler på  ndla.no. De synes det er kult og spennende at de får si sin mening før designet er ferdig.

Første tester, Charlie Dina Dickhausen, liker at NDLA gjennomfører slike tester.

- Det trengs jo informasjon fra brukerne for å se hva en skal gjøre noe med, sier hun.

Testpanelet var positive til det nye designet, men samtidig bevisste på å ha de kritiske brillene på.
- Her var det mye større, bedre og lettere å finne frem, sier Thomas Vince.
- Men jeg fant ikke muligheten for å søke med en gang. Og den huskelappen trodde jeg ikke var noe viktig. Den burde hete oppsummering i stedet, foreslår han.

Elevene kom flere konstruktive innspill og tilbakemeldinger til hva som fungerte, ikke fungerte, og hvordan det kunne gjøres annerledes. Det at elevene tar oppgaven på alvor og er opptatt av å gi gode svar er noe brukertest-teamet i ndla setter stor pris på.

Ærlighet varer lengst

- Det er så nyttig å teste, utbryter Tormod Nordsletten fra Netlife Research når han kommer ut fra den ene testen.
- Med en gang så får du en sånn “ah, selvfølgelig!” opplevelse!

Nordsletten jobber med utvikling av det nye designet til ndla.no. Sammen med et team fra NDLA, samler han inn alle relevante data fra undersøkelsen før informasjonen analyseres og brukes videre i arbeidet med fremtidens NDLA. Målet er å skape en best mulig arena for læring.

Julie Bjørnstad er en del av dette teamet og har tidligere hatt intervjuer med mange elever i pilotklasseordningen. Hun synes det er ekstra gøy å se hva elevene gjør i en slik test.
- For en ting er hva de sier, men en annen ting er hva de faktisk gjør. Det er jo to forskjellige ting.

Utviklingsleder i NDLA Bruke, Cecilie Eftedal understreker viktigheten av slike tester.
- Det vi trenger er en ærlig tilbakemelding, og ved å sette dem foran maskinen så finner vi ut av hvor skoen trykker, sier hun.

Vil bli bedre på små skjermer

Tirsdagens brukertest var den største til nå, der både PC og mobilversjon ble testet. Eftedal mener det er viktig med en god mobilversjon for å være mer tilgjengelige for brukerne.
- Elevene sier at de ikke sitter på mobilen og gjør lekser, men vi vet jo at det øker og vi må være forut for vår tid, sier hun.

For NDLA er den gode kontakten med skoler og fylkeskommuner svært viktig.
- Rogaland fylkeskommune har en sentral rolle i utviklingen av digitale læremidler til videregående opplæring. I år feirer NDLA 10 år, og vi er svært takknemlig for den kompetansen og kraften Rogaland fylkeskommune bidrar med, sier kommunikasjonsansvarlig i NDLA, Jone Nikolai Nyborg.

Cecilie Eftedal og Julie Bjørnstad følger nøye med når eleven kan bruke mobilen til å finne frem på de nye sidene.

Cecilie Eftedal og Julie Bjørnstad følger nøye med når eleven kan bruke mobilen til å finne frem på de nye sidene.

Thomas Vince, Charlie Dina Dickhausen og William Fosmark Haugland synes det er spennende å få være med på brukertest.

Thomas Vince, Charlie Dina Dickhausen og William Fosmark Haugland synes det er spennende å få være med på brukertest.

Del denne artikkelen på: