Elevbedriften BBottle

Da elevbedriften BBottle ønsket å lage en prototyp på sin uknuselige flaske møtte de stengte dører. Lenge så det ut til at flasken skulle forbli en ide. Så fikk de kontakt med investor Alexander Aas:

- Jeg hjalp dem med 3D-modellering av flasken, introduserte dem til relevante leverandører og hjalp dem med å få til gode avtaler. Det er vanskelig å få innpass i en produksjonsserie i dag – mange vil ikke stanse produksjonen for å gjøre små jobber som dette.

Forrige uke snakket Alexander Aas til elevbedriftene på Hetland om betydningen av å bygge nettverk. Han tenker at det å søke kontakt med andre er avgjørende for unge gründere:

- Personlighet er faktisk like viktig som hva man kan. Det er viktig å være utadvendt, nysgjerrig og hyggelig, og det er viktig å svare ja. Å være alene er vanskelig, men er man mange kan man få til det aller meste.

Å være utadvendt er nok en utfordring for mange tenåringer. Aas tenker at det meste handler om øving:

- Man må våge å gå ut av komfortsonen. Det er litt skummelt å møte andre mennesker og prate, men da må man utfordre seg selv. Jo mer man prater med andre, jo mer man lærer og leser – man blir utadvendt.

I prosessen med flasken har Oliver Bådsvik Haugsland, en av gründerelevene bak BBottle, selv fått se hvordan et godt nettverk kan løse en floke. Han tror likevel at den gode ideen må ligge i bunn:

- Det å bare være utadvendt holder ikke, tror jeg. Man må ha bra innhold også. Å finne gode samtaler synes jeg er viktigere nå enn før.