Elevbedriftene presenterte seg

Lærere på julegavejakt, nysgjerrige medelever, stolte foreldre og imponerte fylkespolitikere - kantinen på Hetland var «the place to be» da elevbedriftene torsdag presenterte sine løsninger på små og store problemer.

Kan hende reflekterte årets produkter og tjenester den tid vi lever i, for hos et flertall av ungdomsbedriftene var behovet for å ta samfunnsansvar tydelig. Både tiltak mot ensomhet blant eldre, utenforskap i skolen, overforbruk og global fattigdom ble presentert.

For elevbedriften Novus var den globale uroen springbrett for ideprosessen:

- Med mye krig blir behovet for integrering stort, sier Malene Sunde, daglig leder for Novus. - Andelen flyktninger er på et kritisk høyt nivå, og dette var egentlig vårt utgangspunkt da vi fikk ideen om å utvikle et brettspill.

Spillet skal brukes i integreringen av nyankomne til Norge. Gjennom forskjellige oppgaver blir spillerne kjent med norsk språk og kultur, og da spillet ble testet på Røde Kors sin språkkafe kunne de unge gründerne observere hvordan det vekket engasjement. Spillet er imidlertid ikke bare en opplæring i norsk og Norge:

- Det åpner også for at innvandrerne kan fortelle om egen kultur, sier Daniel Helland, økonomi- og salgsansvarlig for Novus. - I møte med andre innvandrere ser vi for oss at spillet kan føre til mange gode samtaler om forskjellige land, om likheter og forskjeller.

Novus har foreløpig designet en prototype av spillet, men i løpet av våren vil det settes i produksjon og dermed bli et verktøy i viktig integreringsarbeid:

- Vi ønsker å satse, sier Vendelin Rosså, markeds- og kommunikasjonsansvarlig for Novus. - Konseptet kan tilpasses også andre land, og utvikling av en app hadde vært kult. Vi får se.

#ungdomsbedrift #ue_rogaland #novus_ub

@hetlandvgs