Erasmus-samarbeid: Hetland, Mariero, Europa

De var så gamle. Derfor var hun ikke redd dem, på tross av truslene og de iskalde blikkene. Iuliia Mendel var nettopp blitt ansatt som pressetalskvinne for president Zelenskyj, og mennene hun betraktet, den russiske delegasjonen på den andre siden av rommet, kunne alle vært hennes bestefar.

Vi flytter oss til Mariero, til skolen ved rundkjøringen ved McDonalds. Vi finner ikke Mendel i klasserommene eller kantinen, men Mendels Europa - de unges Europa, der grenser er til for å krysses, der vi møter hverandre, lærer av hverandre og blir venner, er det vi jobber for. Derfor er Hetland Erasmus-skole.

- Vi mottar støtte fra EU, og med disse pengene får elevene mulighet til å reise på ekskursjoner i Europa, drive med jobbskygging eller delta på EU-kurs, sier Erasmus-ansvarlig på Hetland, Helena Eracleous Hallgren.

Hetland har inngått avtale med EU om støtte fram til 2027. Forrige måned var flere elever på et månedslangt opphold i Tyskland, og søndag reiste en ny delegasjon til Spania for å lære språk og skikker fra den andre siden av kontinentet. Politikk-elevene skal til Brussel, og flere andre prosjekter er under planlegging.

- I en urolig tid bidrar Erasmus til å styrke det europeiske fellesskapet og skape aktive medborgere, sier Hallgren. - Man lærer mer om andre, og dermed mer om oss selv. Samtidig er Erasmus gjerne elevenes første møte med utveksling, og vi håper jo at det gir mersmak. Det er en unik mulighet til å lære utenfor skolebygget og utenfor landets grenser.