Fra skolestart åpnes nybygget

Solid treverk, bed på veggen og lys fra alle kanter – den nye fløyen på Hetland føles som natur:

- Elevene kommer til å få et bygg med mye dagslys, og treverket legger til rette for naturlig frisk luft, sier Preben Voll Hansen, prosjektingeniør i Veidekke. – Vi har laget et skolebygg som skiller seg ut med sine bygningsmessige overflater, der materialene er av veldig høy kvalitet.

Etter sommerferien vil det 1930 kvadratmeter store tilbygget stå klart til å ta imot elevene. De kan blant annet glede seg til dype vinduskarmer laget for å sitte i, moderne spesialrom for naturfag og en vegg helt ulik alle andre skolevegger i Norge - et vertikalt bed.

Også deler av gamle Hetland har fått seg en runde med håndverkerne. Det som engang var gymsal er nå blitt et flerfunksjonelt rom med to teleskoptribuner:

- Hele bygget ble skrelt ned, så det var bare bæreveggene som stod igjen, forteller Voll Hansen. - Gamle bygg byr ofte på overraskelser, og slik var det her også. Kunsten har vært å få til overgangene til det nye på en god måte, gjøre skjeve vegger beine og sånt, men det har egentlig gått fint.