Fylkesmesterskap ungt entreprenørskap

Ballonger og lyskastere, DJ-er og glamour. Nervøse elever med gode ideer, og dommere med alvorlige uttrykk i ansiktene. Det var liten tvil at mye stod på spill da ungdomsbedriftene i Rogaland møttes for å kjempe om plasser i den nasjonale finalen. Da det hele var over, stod Hetland igjen med de to gjeveste prisene - beste og nest beste ungdomsbedrift. Nå venter Oslo.

Rogalands beste ungdomsbedrift ble Ecobrick. Ecobrick har laget en prototype på en byggekloss laget av resirkulerte, syntetiske tekstiler, en løsning som kan vise seg å få stor betydning for de deler av verden som både sliter med boligbygging og klesavfall. Det var en stolt gjeng, anført av daglig leder Marius Skov-Ellefsen, som ved dagens slutt kunne skue utover salen i Stavanger konserthus fra toppen av pallen:

- Vi er ganske overrasket, men samtidig må jeg si at vi har arbeidet mye med dette. Det var nok mange som likte det innovative med ideen, og at vi arbeider for å nå flere bærekraftmål.

Hetlands andre bidrag i den nasjonale finalen er Novus, med sitt brettspill som skal hjelpe nyankomne innvandrere med å lære norsk språk og kultur. De vant priser i en rekke kategorier, og ble nest beste ungdomsbedrift sammenlagt, noe som altså sikret dem et wildcard og plass i den nasjonale finalen. Daglig leder for Novus, Malene Nilsen Sunde, gleder seg til å konkurrere mot ungdomsbedrifter fra andre steder i Norge:

- Dette var veldig gøy, og nå gleder vi oss til Oslo. Særlig satser vi på å vinne pris innen markedsføring og som beste sosiale entreprenør.

Fjorårets deltakere var i år med som frivillig crew. Maya Kristiansen deltok i 2023 med ungdomsbedriften Bag-in-bag, som vant andrepremie i klassen for beste IA-bedrift. Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter er gode minner:

- Det å kunne komme her og vise hva vi kan skape, var en unik opplevelse. Å skape noe, og så vise det, er veldig motiverende. Det som skjer her, er noe helt annerledes.