Holbergprisens forskningskonkurranse: Skal forske på God of war

Med alt den gjør, forteller den gode skolen hvorfor den er viktig. Den er ikke omgitt av en boble, er ikke virkelighetsfjern og intern, men et sted der elevene kan fordype seg i, fortolke og oppleve selve verden. Hetland er en god skole. Likevel er det av og til som om bobla omgir skolehverdagen. Forbindelsen mellom skolarbeidet og alt det andre er uklar. Holbergprisens forskningskonkurranse for skolen tar sikte på å gjør noe med dette.

- Jeg vil forske på noe som interesserer meg, og jeg interesserer meg for videospill, sier andreklassing Tobias Gysland.

Gysland er en av elevene som i løpet av våren skal gjennomføre et forskningsprosjekt, og virkelig fordype seg. Han har bestemt seg for å undersøke hvordan norrøn mytologi brukes i spillet God of War, se på hvordan mytologien i spillet avviker fra de opprinnelige mytologiske beretningene. I prosessen vil han få veiledning av forskere fra Universitetet i Bergen:

- Jeg skal selvsagt spille spillene, og så skal jeg lese mytologi. Å kunne bruke tekster, som er typisk skole, sammen med videospill, som er typisk fritid, å kunne bygge en bro mellom disse to forskjellige delene av livet mitt, er fint.

Lærer Stig Tornes har god tro på forskning som undervisningsmetode:

- Elevene velger noe de er opptatt av, og dette gir dem utholdenhet i arbeidet. Å kunne forske på noe elevene interesserer seg for handler også om å synliggjøre sammenhengen mellom skolen og livet ellers, og det er viktig. Det som er unikt med dette er at elevene får produsere det de ellers bare sitter og leser.

Bilde av elev og lærer som skal delta på Holbergprisen 2023 - Klikk for stort bilde Øivind Godal