Iværksætteri og innovasjon

De kaller det iværksætteri, mens vi kaller det innovasjon. Ellers var mye likt da 32 elever fra Roskilde Handelsskole deltok på Hetland-elevenes innovasjonscamp for Fretex. Det handler om å tenke utenfor boksen, finne smidige løsninger, dekke og skape behov.

- Det er ikke så mye forskjell på hva vi gjør i Danmark og hva dere gjør i Norge, sier Roskilde-elev Dawn Gjensvold. – Jeg opplever likevel at dere her i Norge har lettere for å finne samarbeidspartnere enn vi har i Danmark. Særlig i de store byene i Danmark er det vanskelig, så jeg tror at det lokale spiller inn her, at dere har et godt nettverk lokalt. Det så vi eksempel på da vi besøkte Innovation Dock.

Medelev Asger Damkjær lot seg særlig imponere av gjennomføringskraften Hetland-elevene viste i møte med en ny utfordring:

- Det er kjekt å se på en annen kultur for innovasjon. I Danmark er det mer teoretisk, mens dere faktisk realiserer ideene.

I løpet av fire dager i Stavanger fikk elevene fra Roskilde Handelsskole med seg både Preikestolen, Oljemuseet, Fargegaten og gamle Stavanger. For lærer Thami Khayat har det å møte norske elever, også utenfor skolen, verdi i seg selv:

- Å bygge relasjoner mellom elevene er viktig. Dette handler om nettverksbygging, og kanskje vil elevene dra fordeler av disse relasjonene når de senere skal ut i arbeidslivet.