Juleavslutning

Så kunne julefreden senke seg over Hetland. Prøvepress og pissregn i Breidablikkveien måtte endelig gi tapt for varme klemmer, gode ord og lune julesanger i skolens kantine.

Elevrådsleder Halima Riaz holdt tale for dagen. Hovedbudskapet var at ingen må glemme hva julen egentlig handler om - å bry seg litt ekstra:

- Alle må huske at julen ikke er like grei for alle. Det kan være en ide å spørre en venn om hvordan det går.

I skolens rytme er juleferien årets første skikkelige pit stop. For elevrådslederen på en av Rogalands største videregående skoler er pausen tid for oppsummering:

- Jeg synes miljøet på Hetland er bra, sier Riaz. - Det er noen grupperinger her, men jeg er usikker på om dette er et stort problem. En gruppering er jo også der man har venner. Samtidig jobber vi hele tiden med å bedre samholdet på tvers av gruppene. I desember har elevrådet for eksempel arrangert julekalendertrekning hver dag. Hensikten med dette har vært å styrke fellesskapet på skolen, så derfor måtte alle som ville ha premie komme i kantinen.

Elevrådet har utover våren planlagt flere tiltak for å sikre et godt skolemiljø på Hetland. Blant annet nevner Riaz en storslått halloween-feiring. Men før den tid, og takk og lov for det, tenker nok mange - en juleferie med langsomme dager uten annen retning enn hjertet befaler:

- Året så langt har vært travelt, så nå fortjener alle å være sofagris. God jul.