Midlertidig endring i fraværsreglene

Regjeringen har midlertidig endret reglene for fraværsføring. Endringene er gjort for at elever som er syke eller har symptomer på luftveisinfeksjon skal slippe å gå til lege. Dette er et smitteverntiltak. Elever under 18 år må legge frem foreldrebekreftelse, elever over 18 år kan levere egenmelding til sin kontaktlærer.

Ny midlertidig forskrift fra KD (24.8 – 31-10.20): https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/midlertidige-fravarsregler-er-fastsatt/id2736940/

• For fravær av helsegrunner fra og med 24. august 2020 til og med 31. oktober 2020 gjelder ikke kravet til å dokumentere fraværet etter reglene om fraværsgrensen i videregående skole. Elevene må likevel legge frem foreldrebekreftelse eller egenmelding (elever over 18 år)
    • Fravær av helsegrunner fra og med 24. august til og med 31. oktober 2020 skal ikke føres på elevenes vitnemål eller kompetansebevis. Dette gjelder både for grunnskolen og videregående skole.
    • Elever som høsten 2020 går på Vg4 påbygging til generell studiekompetanse, og som innen 1. november gjennomfører fag- eller svenneprøve som våren 2020 ble utsatt på grunn av covid-19-utbruddet, kan få fraværet ansett som dokumentert etter reglene om fraværsgrensen. Fraværet skal heller ikke føres på vitnemål eller kompetansebevis