Miljøveileder Camilla Sandven: - Jeg har tiden ungdommene behøver

Slik et ungt menneske er mer enn sine fag og resultater, er tiden på Hetland mer enn powerpoints, prøver og prestasjoner. Den er selve ungdomstiden, med alle sine oppturer og nedturer, spørsmål og svar.

Ungdomstiden er en tid Hetland tar på alvor. 1. september tiltrådte Camilla Sandven i en nyopprettet stilling som miljøveileder ved skolen:

- Det er viktig at alle elevene blir sett når de er her. Jeg ønsker å være en trygg og synlig voksen blant dem. Unge har nok mange tanker om det å finne sin plass. Kanskje er de redde for å gjøre feil. Siden elevene er her hver dag, er de ekstra utsatte om noe ikke føles riktig.

Når lærerne trekker mot morgenkaffen og en siste runde med forberedelser før første økt, går Sandven motsatt vei. Hennes viktigste arbeidsplass er kantinen og korridorene:

- Jeg er til stede når lærerne ikke er der. Jeg er der når elevene kommer om morgenen, sier god morgen til dem og spiser frokost med dem. Jeg har tiden ungdommene behøver, den tiden lærerne kanskje ikke har, og er tilgjengelig når elevene behøver meg. Målet er at alle elevene skal ha en trygg og god hverdag.