Science Circus

Røykbomber og laser, luft som blir til lyd og egenkonstruerte biler i vill flukt - Science Circus, Jærmuseets omreisende vitensenter, tok mandag turen innom Hetland. Elevene fikk bygge disse magiske broene mellom teori og praksis, og selv studere hvordan naturens lover ser ut når man har dem like foran seg.

En av oppgavene som møtte elevene denne dagen, var å bygge en propelldrevet bil. Msgana Yowhannes, som sammen med venninnen Guillan Martina Junio konstruerte en av dagens raskeste biler, hadde en god dag på Hetland:

- Det er viktig at skolen gjør opplegg som dette. Skolehverdagen blir kjekkere, ikke så forutsigbar. Nå lærte vi om hvordan forskjellige faktorer påvirker det som skjer, vi bygde en bil, og vi kom i mål.

En av målsetningene til Science Circus er å skape interesse for naturfagene, og slik sikre Norge nødvendig kompetanse i framtiden. For Guillan Martina Junio ga Science Circus mersmak:

- Denne dagen har nok gjort meg mer glad i naturfag, og det er dette jeg ønsker å fortsette med i utdanningen min.