Subsea7 på Hetland-besøk: Talentjakt

Stadig færre elever i den videregående skolen velger å fordype seg i realfag. Grete Eiane, prosjektingeniør i offshoreselskapet Subsea 7 og tidligere Hetland-elev, mener at de burde tenke seg om en gang til. Nylig møtte hun førsteklassingene på Hetland:

- I Subsea 7 behøver vi hele tiden flinke folk med ingeniørbakgrunn som vil jobbe med teknologi og utfordringer. Vi informerer ungdommene tidlig, for det er nå de tar valgene, og det er viktig for meg å formidle at de ikke behøver å være tallknusere for å jobbe med teknologi.

Olje- og gassindustrien frykter en framtid uten nødvendig kompetanse. I samarbeid med Kunnskapsdepartementet reiser derfor Subsea 7 rundt på skoler for å friste skeptiske ungdommer til å se realfagene i nytt lys:

- Mange synes nok kanskje at tall er litt skummelt. Kanskje er noen redde for at realfag ikke gir rom for kreativitet, men da kan jeg fortelle dem at i den virkelige verden, når man skal løse ingeniørutfordringer, er det nettopp kreativitet som behøves.

Bilder fra auditoriet der representant fra Subsea 7 snakker med elever om å velge realfag - Klikk for stort bilde Øivind Godal