Verdensdagen for psykisk helse

Da psykologi-elevene Emacolat Getachew og Rojin Kaplan fikk beskjed om å klekke ut en idé for å motvirke utenforskap og ensomhet var de aldri i tvil - det måtte bli neglesalong.

Arbeid for bedre psykisk helse kan ta mange former. Da Hetland torsdag arrangerte Verdensdagen for psykisk helse satt jentene klare i kantinen med neglefiler og lakk i alle farger:

- Å gå på neglesalong får deg til å føle deg bedre, sier Getachew. - Man snakker sammen på en neglesalong, og det kjennes trygt.

Verdensdagen for psykisk helse hadde i år særlig søkelys på sosiale møteplasser, at alle skal ha et sted å høre til. Torsdag kunne Hetland-elevene velge og vrake i slike møteplasser. Klemmene satt løst både fra både den ene og den andre siden, gutter samlet seg foran FIFA, noen spilte beerpong, uten beer, mens andre altså fikk velstelte negler, gjerne rosa, og gode ord:

- De setter seg ned her for å stelle neglene, og så snakker vi sammen, sier Kaplan. - I dag har vi møtt elever vi ikke har møtt før, på tvers av klasser og på tvers av trinn, og vi føler at vi hører til her. I det siste har det vært mange prøver og mye stress for mange, så da kan det være godt med litt neglesalong.