Første ungdomsbedrift til 3d-printeren

Like før Korona-epidemien slo ut fikk vi to 3d-printere til makerspace på Hetland. Elever tok de i bruk for første gang forrige uke. Skapergleden var stor da en kaffekopp med lokk ble realisert i form av en 3d-printet prototype.

Bedriften som printet kaffekoppen består av fem elever Victoria, Amy, Ronja, Ella og Ida på Vg2 St, med store ambisjoner om å skape sitt eget produkt i faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling. De fant at noen ganger når man drikker kaffe av kopp så søler man. Dermed kom ideen om å lage en kopp med lokk – hvor lokket også kan fungere som et fat under koppen.

For å teste ut koppens funksjoner visualiserte ungdomsbedriften produktet i 3d ved bruk av et nettbasert 3d-modellerings program. De klarte raskt å sette seg inn i programvaren, og forrige uke var prototypen klar. Georg, IKT-ansvarlig, var til stor hjelp for å sette den første utskriften i gang. Gleden var til å ta og føle på da koppen ble hentet ut av printeren, og støttestrukturene kunne knekkes av. Elevene så fort hva som fungerte og hva som kunne forbedres med produktet. Læring gjennom gjøring! Det vil nok bli flere utskrifter før koppen er perfekt og du kan kjøpe den i julegave.

Fra venstre: Victoria, Ella, Ronja, Amy, Ida Siri Hauge Solbakken