12 priser til Hetland på Fylkesmessa for ungdomsbedrifter 2018

07.03.2018

Ungdomsbedriftene fra Hetland videregående skole deltok onsdag 7. mars på fylkesmesse for Ungdomsbedrifter i Rogaland. Dette er årets høydepunkt for elevene som tar Entreprenørskap og driver med ungdomsbedrift.

Arrangementet i regi av Ungt Entreprenørskap Rogaland er profesjonelt gjennomført, og flere titalls næringslivspersoner sitter i ulike juryer og bedømmer ungdomsbedriftenes kunnskap og kompetanse på å drive bedrift. Tidligere journalist, jurist, og nå nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik åpnet fylkesmessa med noen tanker om hvorfor man driver med innovasjon og entreprenørskap, og ikke minst viktigheten av å satse på den humane kapitalen.

Det var over 70 ungdomsbedrifter som deltok i konkurransen, og hele syv av Hetland sine ni ungdomsbedrifter fikk én eller flere priser i ulike kategorier. Vi er stolte av å kunne si at fem av åtte nominerte i kategorien «beste markedsføring» var bedrifter fra vår skole, og i tillegg ble Hetland nevnt på nominasjonslisten i flere kategorier.

Rektor Tarjei Berge deltok i paneldebatt om entreprenørskap og innovasjon sammen med fylkesleder i UE Alumni, Malin Høines, fra Hetland vgs. De delte panelet med leder i UE Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo, samt Åge Westbø og Finn Eide.

Vi er veldig stolte av arbeidet elevene har lagt ned i ungdomsbedriftene, og hvor godt forberedt de var til dagen. Under kan du lese mer om de ulike prisene med begrunnelser.

Alumnis lederskapspris

Vinner: Kristoffer Refsnes Bjordal / North Explorer UB

Beste instagrambilde

Vinner: Visivel UB

Beste markedsføring

1.   plass Aksept UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Aksept UB har valgt å bruke mange markedskanaler. Samtlige av markedskanalene virker gjennomtenkte og virkemidlene kunne like gjerne vært valgt ut av et reklamebyrå.

Tankegodset til Aksept UB virker å være erfarent, men allikevel inn i tiden. Den logiske begrunnelsen for hvorfor man velger de ulike kanalene som for eksempel nettside er meget bra. Bedriften har gjennomført mange av aktivitetene og vist at man forstår markedsføringen.

Imponert over Snapchat kampanjen som bedriften kjørte under fagdagen på Hetland. Markedsføringen er realistisk og tett knyttet opp til hvordan markedsføringen ville vært kjørt fra en proff markedsføringspartner.

Beste kundeopplevelse på nett

2.   plass Aksept UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Viktig tema som engasjerer mange - oss inkludert. Vi lar oss begeistre av presentasjonen på nettstedet og engasjementet de fremviser i sosiale medier. De har vært i media, hvilket øker troverdigheten til prosjektet.

Beste forretningsplan

2.   plass Visível UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Andre prisen for beste forretningsplan går til en bedrift som hadde en bra forretningsplan, alle elementer lett leselig og oversiktlig. De har skjønt at for å drive butikk kan det være lurt å selge til mange og med en god margin.
De har sjekket godt hva marked vil ha og har alliert seg med mange gode hjelpere. De har også vært flink til å samarbeide med leverandørene. Så har de klart å levere flere produkter noe som gjør dem mindre sårbar.
Planen til andre prisvinneren har en ekstra dimensjon som vi likte veldig godt, nemlig en flott visuell profil i footeren av selve planen. Den gjenspeilet produktet på en god måte, det er bra for branding.

Prisen for største verdiskapingspotensiale

3.   plass Aksept UB – Hetland videregående skole

Beste sosiale entreprenør

2.   plass Aksept UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Manglende respekt for og inkludering av de som er annerledes er en stor utfordring i samfunnet. Denne UB tar tak i bruken av skjellsord som refererer til seksualisering, og setter fokus på faren og konsekvensen ved dette.

3.   plass TRES UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Produksjon og bruk av plast er et stort miljøproblem som denne UB har tatt fatt i. Handleposer i plast utgjør en stor del av dette problemet. Med sitt produkt gjør de det enklere å alltid ha med seg handlenett over alt.

Beste salgs- og servicebedrift

2.   plass Fuse UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Svært gode på service og imøtekommende. Særdeles god produkt kunnskap. Bruker storytelling i sin pitch til oss. Veldig på offensiven i et passe trykk som gjorde at vi ble interessert i å høre mer om dem.

3.   plass Reposé UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Bedriften har veldig god produktkunnskap. De har stor grad av service i bedrift. De har gjort gode markedsundersøkelser. De var fremoverlent, proaktive og hadde et ”øye for salg”.

Beste utstilling

2.  plass Aquila UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Ren og stilmessig uttrykk, men tydelig profil som passer godt til produktet. Kunnskapsrik og entusiastisk selger som viser stort engasjement for produktet. Få, men effektive virkemidler. Jury ønsker at produktet blir enda mer synliggjort på stand.

Beste samarbeid med næringslivet

3.   plass Reposé UB – Hetland videregående skole

Begrunnelse:

Denne bedriften har gått bredt ut mot det etablerte næringsliv. De har vært smarte og tatt kontakt med store, etablerte firma for tidlig å avklare behov i markedet. Her er også benyttet nettverk inn mot oppstartsmiljøet for hjelp i tidlig fase av utvikling av bedriften.

Tekst og foto: Siri Hauge Solbakken