Klart for ny runde i Abelkonkurransen

01.10.2018

Det blir oppstart i Frigg-3 torsdag i studieøkten etter kontaktlærermøtene. Niels Henrik Abels matematikkonkurranse arrangeres av Norsk Matematisk Forening i samarbeid med Abelprisen, og er en konkurranse i matematisk problemløsning for elever i den videregående skolen.

Selve Abelkonkurransen går av stabelen torsdag 8. november. Som i fjor blir det øving i studieøktene de 4 ukene før konkurransen.

Kort om Abelkonkurransen: Første runde består av 20 flervalgsoppgaver og avholdes her. Mange av oppgavene likner på rene nøtter eller IQ-oppgaver og kan i prinsippet løses uten å kunne mer matematikk enn grunnskolepensum. Det er del triks som går igjen, og det er en stor fordel å ha trent mest mulig med Abel-type oppgaver på forhånd. Mange av oppgavene er krevende, og derfor trener vi på tall innsikt og "inquiry". De 10 prosent beste elevene i landet går videre til andre runde, og vi var veldig nær dette med flere av våre elever i fjor (de fikk diplom som "trøst"). Hovedhensikten er å samle matematikkinteresserte til en hyggelig klubb.

Niels Henrik Abel var fra Finnøy og løste i sitt korte liv (1802-1829) matematiske problemer som hadde vært et mysterium for matematikere i århundrer.