Reisebrev fra Berlin

27.03.2019

Det er nå tredje dagen i Berlin for Vg2-elevene som har tysk som fremmedspråk, og vi har allerede opplevd mye spennende. Alle har nå funnet seg til rette i en tysk familie.

Hverdagen i en trang leilighet i Øst-Berlin er kanskje litt annerledes enn hjemme, men ingen problemer er større enn at de kan løses. Forhåpentligvis er det også en nyttig læring for å se hvordan livet kan være for en familie i storbyen Berlin. Dagene starter med skole fra 9.00 - 12.30, og for resten av dagen har de ivrige lærerne (Åse og Kari) snekret sammen et variert program.

Vi har fått lære om noen av de mørke sidene av tysk historie i Stasi-fengselet Hohenschönhausen og i Berlin Story Bunker, men og kost oss med felles middag, teknisk museum og diskotek. I dag blir det museum for moderne kunst, og kanskje litt tid for shopping.

Skribent: Jon Magne Aarrestad