Reisebrev fra Frankrike

26.03.2019

Den franske våren besøkes og oppleves av 24 elever fra andre klasse, forsterket av tre veteraner fra tredje. Versailles og Paris viser seg fra sin beste side, men våren kan være litt kald i skyggen, kjenner vi.

Formiddagen går med til språkkurs, men ettermiddagene krydres med Paris-besøk. I går var det Luxembourg-hagen, Panthéon og Latinerkvarteret som ble besøkt, ledet i friskt tempo av lektor Ankerheim. Nestkommanderende, lektor Almås, tok baktroppen og hadde en kjekk oppgave. Noen fikk pleiet handle-genet, mens andre var med rundt på kjente steder i sentrum, med Notre Dame som et naturlig utgangspunkt.

Innkvarteringen har for det meste gått bra, men noen fikk forstyrret natteroen av edderkopper - i følge øyenvitner av typen tarantella. Andre mente at akkurat denne historien var litt overdrevet. Dagens program kan gi oss sterke inntrykk, Musée d´Orsay står nemlig på programmet. Kjente impresjonistiske mesterverk på rekke og rad, spennende! Selve bygget er i seg selv en opplevelse, det er en nedlagt jernbanestasjon bygget til verdensutstillingen i 1900.

Morgendagens besøk på slottet i Versailles omtales med interesse, spesielt av historielæreren. Høydepunktet blir nok underskrivingen av fredsavtalen i Speilsalen. Mange av elevene skal på konsert med Childish Gambino i morgen kveld. Barnslig kjekt, sier de, men han er rapper i verdensklasse, altså. Og sånn, sånn går no dagan, i Paris.

Skribent: Arne Almås