Reisebrev fra Madrid

28.03.2019

Da er 5. dag så vidt startet for de 40 Vg2-elevene  og 3 lærerne fra Hetland vgs som denne uken er på språktur til Madrid. Språkskolen, Estudio Sampere, ligger sentralt i Madrid og der har elevene undervisning fra kl 9.00 – 12.15 hver dag. 17 vertsfamilier rundt om i Madrid har gjestfritt tatt imot elevene våre.

Noen elever har gangavstand til skolen, mens andre må ta Metroen eller buss for å komme frem og tilbake til skolen. Spanske familier bor trangt, spesielt i en storby som Madrid. Det kan være en verdifull livserfaring å reise ut av sitt eget land og bli kjent med andre forhold. Det setter ting litt i perspektiv. Om det kan være trangt så er hjertevarmen der hos de som tar imot ungdommene våre. Vi får rapporter om koselige vertsmødre som smører matpakke til gjestene sine hver dag og sender de med i små vesker på skolen. Tirsdag kveld lagde de deilig spansk mat, spiste middag sammen og tilbrakte kvelden hjemme med vertsfamilien sin.

Spansklærer Martha Handabaka har forberedt et spennende program for uka. Vi startet på mandag med Madrids berømte museum Reina Sofia der malerier og skulpturer av Picasso gjorde inntrykk. Tirsdagen dro vi på busstur og piknik til El Escorial med besøk på et fantastisk slott med to engasjerende guider. Onsdagen gikk vi samlet en rundtur langs sjarmerende gater i Madrid med utgangspunkt i Puerta del Sol, der vi fikk stå på den brosteinen som er sentrum av hele Madrid, ja av hele Spania, i følge guidene. Vi var innom Plaza Mayor, byens eldgamle torg og fikk høre spennende historier fra eldgamle tider, og vi var inne i Catedral de la Almuenda og tilslutt utenfor Palacio Real de Madrid, et mektig skue.

Vi ser frem til dagen i dag hvor elevene har fått velge mellom to aktiviteter. Den ene gruppa skal til Bernabeu Stadium og den andre skal til Museo de America. Dagen avsluttes med en fellesmiddag.

Elevene får denne uka i Madrid mange anledninger til å praktisere og utvikle sine muntlige spanskferdigheter. Dette skjer på språkskolen, i møte med vertsfamiliene, på aktivitetene, på shopping og restaurantbesøk mm. Elevene øker også sin generelle kunnskap om Spania. I tillegg ser vi at vennskapsbånd styrkes og nye dannes. Til slutt må jeg jo nevne at solen har skint fra skyfri himmel hver dag.

Skribent: Hilde Rasmussen