Skolevalgkamp på Hetland

Hetland-elev Ømer Demir har vokst opp i et hjem der politikk er alvor. Da Hetland torsdag arrangerte valgdebatt stod han på stand for Arbeiderpartiets ungdomsorganisasjon AUF:

- Jeg har en far som er kurder og en mor fra sør-Vietnam, så hjemme hos oss vet vi mye om hvordan politikk kan påvirke liv. Jeg er dessuten ganske god til å se problemer. På ungdomsskolen var det mye jeg ikke likte, og da jeg forstod at mye av dette handlet om politikk ble jeg engasjert.

Når stemmelokalene åpner 11. september vil Ømer Demir legge bak seg noen travle uker. Som politisk nestleder i Rogaland AUF har han drevet skolevalgkamp på videregående skoler fra Dalane i sør til Ølen i nord:

- Vår rolle som ungdomsparti, når vi drar rundt på skolene, er ikke å bare promotere oss selv, men å skape politisk engasjement sånn generelt. Vi sier gjerne: stem, forhåpentligvis på oss, men stem for all del, selv om det er på noen andre.

Demir har god tro på at det politiske engasjementet han ser i valgkampen kommer til å vare også etter valget:

- Det er en rekordstor klasse i politikk på Hetland, og der er det mange gode diskusjoner. De sier jo gjerne at Kongsgård er den engasjerte skolen, men jeg tror mange undervurderer engasjementet på Hetland og de andre videregående skolene.