Ta ordet - skolevinner i talekonkurranse

Medier- og kommunikasjonselev Julie Foldøy Jelsa skrev tale om russetiden i norsken. At den skulle gi henne en tur til Bergen hadde hun aldri trodd:

«Jeg skrev om russetiden, at folk må bli flinkere til å inkludere hverandre i russetiden. Russetiden er ekskluderende nå. Jeg vil bruke russetiden til å få nye venner, og russegrupper er ikke akkurat et system som legger til rette for det.»

Talen om russetiden ble fanget opp av juryen hos Ta ordet!, en nasjonal talekonkurranse i regi av Retorikkgruppen ved Universitetet i Bergen. Torsdag reiser Jelsa til Bergen med talen sin for å møte vinnere fra andre skoler i Norge:

«Jeg er nervøs, men jeg tror det går fint. Universitetet i Bergen er ganske stort, og jeg hadde aldri trodd at dette skulle skje meg. Det er litt rart at jeg plutselig skulle være god til å skrive en tale, å overbevise folk, for jeg har alltid vært ganske stille, ikke argumentert så hardt for noe. Men jeg føler at videregående har gjort meg godt. Nå våger jeg å ta mer plass.»