Girls Day in Tech

Maria, Mari, Liva, Aaina, Ida og Marlen var med på Girls Day in Tech 22.septemer.

Målet er å inspirere flere jenter til å fortsette med matematikk i videregående skole, og til å gå videre med en utdanning innen teknologi og realfag. Gjennom GDIT inviterer vi jenter som har valgt 1T-matematikk på videregående på besøk til en organisasjon/bedrift for å bli bedre kjent med studie- og yrkesmuligheter innenfor realfag og teknologi. Jentene får møte kvinnelige rollemodeller som deler erfaringer fra egne utdannings- og karrierevalg, og arbeider med virkelighetsnære, praktiske oppgaver.

Programmet inneholdt blant annet workshops med modellering av virusspredning, fysikk og kjemieksperimenter, inspirasjonsforedrag, samt foredrag fra Equinor om deres klimaambisjoner og innspill fra studenter og andre rollemodeller om deres erfaringer fra utdanningsvalg og arbeidslivet.

Tiltaket er et initiativ av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, og gjennomføres med Microsoft som fast samarbeidspartner.