Hva skjer når de digitalt innfødte beveger seg inn på fjernsynets territorium?

Medieelevene i tredje klasse fikk i oppgave å lage et fjernsynsmagasin. Resultatet ble programmet Overnatting på Hetland - en serie absurde øyeblikk, høyt tempo og fortellinger som verken begynner eller slutter.

På 1990-tallet snakket man gjerne om MTV-språket. Kanalens strøm av musikkvideoer ble ansett som slutten på fjernsynets dybde, og det var egentlig bare ungdommen som orket å henge med. Nå, tretti år senere, vil en musikkvideo for mange unge være en tålmodighetsprøve.

Programleder Neri Buenaventura Shaw er ikke i tvil om at oppveksten med sosiale medier preger hvordan ungdom tenker om fjernsyn, og at Overnatting på Hetland gir et hint om nettopp dette:

- Jeg tror at tv-mediet kommer til å bevege seg i retning YouTube-språket, at fjernsyn blir mer sketsjbasert, med kortere konsepter. Tradisjonelle fjernsynsformater kommer til å fortsette å eksistere parallelt, men det blir nok flere og kortere nisjeproduksjoner også der.

Medieelevene har arbeidet med fjernsynsmagasinet siden desember. Torsdag ble produksjonen vist for andre elever. For Shaw er slike møter med publikum en del av læringen:

- Det var interessant å vise produksjonen for et publikum jeg ikke kjenner, å se hva som fungerer og ikke fungerer. Å lage en produksjon i et større format har i det hele tatt vært lærerikt. Fjernsyn i forskjellige former er fortsatt viktig i medieverden, og det er nyttig å gjennomføre en slik stor produksjon fra begynnelse til slutt.